Vi har fantastiska deltagare!

Här kommer vi dela deras bilder och orsak till att de deltar i Mental Health Run

Micke, Järfälla
I augusti 2017 drabbades jag av utmattningssyndrom efter en lång tid av bland annat alltför höga krav på mig själv och en förmåga att alltid sätta min omgivning före mig själv.

I och med detta fick jag upp ögonen för vad psykisk ohälsa kan vara och hur många i samhället som lider av psykisk ohälsa på olika sätt och i olika grader.

Under hösten hörde jag talas om Mental Health Run och dess syfte och året efter, hösten 2018 deltog jag för första gången. Därefter har jag deltagit varje år och det känns viktigt för mig att bidra till forskning om psykisk hälsa.

Löpning har varit en stor del av mitt liv sedan år många år och jag har sprungit många lopp. Men Mental Health Run har en särskild plats hos mig, inte bara för dess syfte utan för att loppet bjuder in ALLA att delta och för att det vilar en personlig och genuin känsla över hela arrangemanget!”

Deltog 2018, 2019, 2020

Jennie, Sundsvall
Löpningen betyder väldigt mycket för mig. 

Mellan 2013 – 2015 kämpade jag mot en förlossningsdepression och gick hos psykolog under 1 år och fick antidepressiva under en kort period.

Men det var löpningen tillsammans med yoga och meditation (och det enorma stödet från familjen och vänner) som tillslut gjorde att jag vann över depressionen.

På mitt instagramkonto @milestocatch försöker jag inspirera fler till rörelse då jag vet hur bra det är för vår psykiska hälsa.

Därför kändes det självklart för mig att anmäla mig till Mental Health Run för att stötta deras jobb och ytterligare synliggöra hur fysisk aktivitet förbättrar psykisk hälsa.

Jag är ett levande exempel på det. Löpningen räddade mig. Och den kan rädda ännu fler.

Deltog 2020

Amis, Vaxholm
Glädjen i rörelsen – det är en av orsakerna till att jag springer!

Att komma ut, gärna i skogen, ger mig så mycket energi. Traillöpning är en favorit. Det mjukare underlaget och naturen – då mår jag extra bra. Jag älskar tempoväxlingar! Jag går när jag behöver – få ned pulsen, dricka lite å så påt igen. Löpning – PW – promenad = klara favoriter 🙂

När jag började springa klarade jag inte en kilometer sammanhängande löpning. Idag springer jag längre, och tempoväxlar fortfarande glatt! Jag jämför mig aldrig med andra. Jag jämför mig med den jag var igår. Alla som rör sig är vinnare!

Jag har fått vänner tack vare löpning och jag är medlem i ett härligt gäng av löpare.

Jag har inte själv varit drabbad av psykisk ohälsa men att våra kroppar vill – och mår bra av att röra sig – det kan jag intyga. Jag har själv, på nära håll, sett en person komma ur en depression med hjälp av fysisk aktivitet – något jag för evigt är tacksam för!

Deltog 2020

Reghina, Svenshögen 
För mig som jobbar inom barn och ungdomspsykiatri syftet bakom min löpning var att inspirera tonåringar och unga vuxna att göra någon fysisk aktivitet för att må bättre. Fysisk aktivitet är en verksam “medicin” mot psykisk ohälsa och vägen till psykisk hälsa.

Jag vill också motivera nyblivna mammor att springa med joggingvagn och känna frihet samt glädje att träna och samtidigt ha med barnet.

Deltog 2020

Hanna, Stockholm 

Jag tränar för att orka allt annat.

För att stilla snurrande tankar och ett rusande hjärta. För att bygga muskler och genom det lindra smärta. Men mest för att det är kul och känns skönt efteråt.

Promenader, dans, simning, styrka, yoga. Och ibland lite badminton, en pingismatch eller basket. I ett försök att bättra på konditionen testar jag lite då och då att springa intervaller och drömmer i hemlighet om att klara av en hinderbana.

Efter många år inom olika behandlingar har jag insett att lika viktigt som effekterna av själva träningen är, är att själv ha kontroll över det som kan påverka mig att må bättre trots diagnoserna. Mediciner, terapier och andra insatser har andra kontroll över, men träningen är något jag styr över själv och gör helt för min egen skull.

Mental health run är viktigt för mig för att det belyser frågan om psykisk hälsa och samlar in pengar till forskning om psykiska problem. Frågor som ligger mig nära. Jag hade länge längtat efter större arrangemang och blev jätteglad när jag såg att ett lopp skulle anordnas.

Första året deltog jag med viss nervositet och vågade knappt korsa mållinjen för där stod så många människor. Men med åren har självförtroendet växt och jag är glad för varje år jag kunnat ta mig till start och delta.

Deltog 2015, 2016, 2018, 2020

Niclas, Mariestad
Jag älskar löpning och när jag såg att man kunde få bidra till ett gott och viktigt ändamål, och virtuelt, så ville jag vara med direkt!

Mental hälsa är ett så brett änme och alla känner nån eller några personer i sitt liv som är påverkad på ett eller annat sätt.

Jag sprang för min son som har Adhd, för mig är mina barn det viktigaste och kan man bidra med att han kan få det bättre i framtiden så är jag absolut med nästa år igen.

Deltog 2020

Jenny och Erika, Ockelbo/Gävle
Vi har alltid gillat löpning och springer för både den mentala hälsan och för att orka vardagen samt framtiden bättre. Glädjeruset efter en löptur eller intervaller är den bästa kicken vi vet! Löpning är den bästa träningen enligt oss, oavsett vart du är i världen så kan du utföra det och variationen är oändlig! 

Under de senaste åren har vi inte bara haft fokus på vår egen löpning för att gynna oss själva utan framför allt för att stötta andra. Vi ville hitta något större som motiverar oss än löpning för oss själva. Därför gillar vi Mental Health Run, deras arbete för att uppmärksamma hur mycket det fysiska aktiviteten kan hjälpa eller förbättra den mentala ohälsan är livsviktig. 

Vi har själva inte varit drabbade av psykisk ohälsa men sett det på nära håll då vi har nära och kära som är eller har varit drabbade. Vi springer alltid för dem.

Vi har deltagit i mhr två år och slagit våra PB båda åren på 5km, det måste vara ett bevis på peppen vi får och glädjen hos alla deltagare som smittar av sig. 

Deltog 2019, 2020

 Jag vill också vara med!
Skicka nedan till sofie.kis@mentalhealthrun.se
Text, bild, ort och vilka år du deltagit